Reclame en marketing

Vandaag de dag worden we bekogeld met honderden advertenties en reclames. Die blikvangers zijn de manieren bij uitstek om uw doelgroep te bereiken, of u nu een webwinkel, een echte winkel, een blog of zelfs een programma aan de man wil brengen. De kunst van het reclamemaken heet ‘marketing’, een term die u ongetwijfeld al eerder eens voorbij hebt zien komen. Veel mensen denken dat marketing een koud kunstje is. “Gewoon lekker veel reclame maken, dan zit het wel snor.” Er komt echter veel meer bij kijken.

Psychologische aanpak
Tegenwoordig beschikken marketingdeskundigen over heel verregaande inzichten in de psychologie van de mens. Die kennis hebben wij ook in huis. Neem nu kuddegedrag. Wanneer u product eenmaal een paar keer is verkocht, zal de vraag ernaar stijgen doordat mensen elkaar imiteren. Goede marketing speelt in op dat gedragspatroon en versterkt dat effect, waardoor het aantal verkochte producten soms zelfs exponentieel stijgt.

Kennis van zaken
Reclame vraagt echter om meer dan kennis van de menselijke ziel. Marketing behelst bijvoorbeeld ook kennis over de locatie, het medium en de doelgroep. Neem nu de locatie. U kunt een advertentie voor biologisch voedsel in een snackbar plaatsen, maar waarschijnlijk houden snackbargangers zich weinig bezig met de vitamines en mineralen in een kroket. Zo’n advertentie doet het beter in een supermarktkrantje of in de wachtkamer van de huisarts. Hetzelfde gaat op voor het aspect ‘medium’. Gehoorapparaten kunt u beter niet via internetadvertenties aanprijzen, want daar is uw doelgroep over het algemeen niet te vinden. Hippe zonnebrillen doen het juist weer wel goed via dat medium, maar advertenties voor een Ray-Ban misstaan in een regionaal dagblad. De doelgroep is misschien wel het belangrijkste aspect. Wie wilt u overtuigen om uw producten af te nemen? Met die vraag in het achterhoofd kunt u een klantprofiel opstellen, waarop u uw diensten weer kunt toespitsen. Wanneer u een deskundige inhuurt, doet hij dat allemaal voor u.

Toegankelijkheid
Voor degelijke marketing kunt u het beste een deskundige inschakelen. U kunt natuurlijk ook zelf gewoon ergens een lantaarnpaal beplakken. Dat is echter niet alleen ongelooflijk ineffectief, maar ook illegaal. Er gelden namelijk allerlei strenge regels wat reclame betreft. Wij weten precies wat mag, waar het mag en hoe we het beste uw product aan de man kunnen brengen. Wij zien onszelf als uw toegangspoort tot de marketingwereld, en we maken u er graag wegwijs in.

Contact ons