Logo en huisstijl

Succesvolle ondernemers kennen het belang van stijl. Of u nu een kantoorpand of een vlucht onder de aandacht wilt brengen, stijl is van essentieel belang. Kijk maar eens om u heen. Er bestaan bijna geen bedrijven die niet een tot in de puntjes verzorgde huisstijl hanteren. Sommige zijn zelfs uitgegroeid tot internationale standaarden, zoals die van de American Psychological Association (APA). Uw webproject is misschien lang niet zo ambitieus als de APA, maar desalniettemin is een goed doordachte huisstijl onmisbaar.

Een eigen identiteit
Wanneer u het echt goed heeft aangepakt, herkennen uw klanten u zelfs al aan een doodeenvoudig concept. En die herkenning speelt weer een grote rol in de betrouwbaarheid, reputatie en rentabiliteit van uw onderneming. Denk eens aan de hoeveelheid jongeren die “even naar de Appie gaan”. De supermarktketen wekt met dat koosnaampje vertrouwen op dat niet snel zal vervagen. Hetzelfde geldt voor “V&D”. Het logo is daar zelfs hetzelfde als de informele naam van de onderneming: een slimme zet.

Blikvangers
Neem eens een kijkje bij, wederom, de supermarkten: het blauwe, licht gekantelde huisje van Albert Heijn, de van kilometers afstand herkenbare rode ruit van C1000 en het vierkante, van een krul voorziene logo van Super de Boer zijn voor veel mensen herkenbare ijkpunten. Ze sluiten aan op een volledige huisstijl: de werkkleding van de vakkenvullers bij Albert Heijn heeft hetzelfde kleurenpalet als het bekende huisje. Dat soort slimmigheden zijn kenmerken van een goed logo met een al net zo goede stijl: ze leiden als het ware een eigen leven.

Stappenplan
Wat u allereerst voor een goede stijl nodig heeft, is een concept. Dat hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn: met een beetje fantasie maakt u al een leuk concept. U kunt bijvoorbeeld eerst twee kleuren kiezen die de huisstijl bepalen: wit en oranje, bijvoorbeeld. Daarna is het zaak om een logo te ontwerpen. Dat moet strak en eenvoudig zijn, want anders valt het niet op. Zie het logo als een verlengde van het concept. Zit u zonder ideeën? Huur dan een deskundige in.

Branding
Wanneer u van uw winkel of product een echt merk maakt, heet dat branding. “Je voelt je lekkerder in een Peugeot” is een uitstekend voorbeeld van een product dat tot een individueel werk is omgetoverd. Goed doordachte branding zorgt ervoor dat klanten graag weer bij u komen. Zonder een fraaie huisstijl en een aansprekend kenmerk komt er weinig van branding terecht. U kunt daarvoor ook bij ons terecht. Wij kennen de kneepjes van het marketing vak en kunnen u alles vertellen over branding. Met onze kennis maken we voor u een ontwerp dat in het oog springt, of u nu paprika’s verkoopt of autobanden vervangt.

Ben jij op zoek naar een huisstijl of wil je een frisse wind door je huidige huisstijl halen. neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op  en kijk samen met ons naar de mogelijkheden.

Contact ons